گره معاملاتی چیست و چه زمانی شاهد وقوع آن هستیم؟

گره معاملاتی چیست و چه زمانی شاهد وقوع آن هستیم؟

گره معاملاتی یکی از مفاهیمی می‌باشد که پیش از ورود به بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری نیاز است تا نسبت به آن شناخت کافی پیدا نماییم. اگر شما هم قدری نسبت به بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری مانند بورس و فارکس توجه داشته باشید بدون شک با اصطلاحات مرسومی مانند گره معاملاتی و بررسی روش‌های رفع آن آشنا خواهید بود. برای درک بهتر این مفهوم اجازه دهید تا مثالی را مطرح کنیم. همانگونه که در متن نیز به آن اشاره نمودیم بیشترین کاربرد این مفهوم در مواقعی می‌باشد که در بازار بورس ما شاهد وقوع رکورد در بحث خرید و فروش سهام‌ باشیم. برای مثال فرض کنید در بازار بورس سهام شرکت خاصی به صورت گسترده و در بازه زمانی چند روزه در معرض فروش قرار گیرد. در این شرایط معاملات صورت گرفته در بازار بورس عملا قفل خواهد شد. 

در نتیجه امکان خرید و فروش سهام توسط سهام‌داران در این زمان وجود نخواهد داشت. در چنین مواقعی اهالی فن از اصطلاحی مانند گره بازاری و یا همان گره معاملاتی استفاده می‌کنند. در نهایت می‌توان گفت که وقوع چنین حالتی یکی از مشکلات ایجاد شده در بازار بورس است. البته برای رفع مشکل به وجود آمده تدابیری نیز اتخاذ می‌شود. با اجرای این تدابیر شدت خسارت وارد شده به شرکت‌ها و سهام‌داران تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

گره معاملاتی چیست؟

  1. گره معاملاتی یکی از مهمترین اصطلاحات به کار رفته در بازار سرمایه‌گذاری است. در نهایت پیش از پرداختن به موضوع مورد بحث باید تعریف کلی از بازار سرمایه ارائه دهیم. در واقع بازار سرمایه به بازاری گفته می‌شود که در آن سیستم درآمدزایی بر اصل خرید و فروش سهام استوار است. سود و ضرر به وجود آمده در این بازار ناشی از ایجاد تغییرات قابل توجه در میزان قیمت سهام می‌باشد.
  2. سهام‌داران گاهی به طور گسترده حجم بالایی از سهام خود را برای فروش قرار می‌دهند. زمانی که بازار با حجم بالایی از متقاضیان خرید یک سهم روبرو می‌شود ما شاهد به وجود آمدن صف خرید و فروش سهام خواهیم بود. در چنین شرایطی خرید و فروش سهام‌ها قدری دشوار می‌شود. در نتیجه این امر سبب ایجاد نقطه کور در بازار سرمایه و قفل شدن معاملات پیش‌رو خواهد شد.
  3. حال بعد از گذشت چند روز که بازار بورس در چنین حالتی قرار گرفت ما شاهد کاربرد اصطلاحی تحت عنوان گره معاملاتی می‌باشیم. البته باید دانست که بروز این مشکل می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی را بر اقتصاد شرکت‌ها و سهام‌داران آنها بگذارد. در نتیجه قانون‌گذار برای رفع چنین مشکلاتی قوانینی تعیین نموده که در ادامه به بررسی این قوانین کاربردی خواهیم پرداخت.

آیا گره معاملاتی تنها در بورس اتفاق می‌افتد؟

علاوه بر بازار بورس ما شاهد وقوع گره معاملاتی در بازارهای دیگر سرمایه نیز می‌باشیم. برای مثال تحلیل‌گران تکنیکال که از نمودارهای قیمتی برای تحلیل بازارهای مالی استفاده می‌کنند معمولا در دوره‌های خاص با الگوها و شرایط اینچنینی مواجه می‌شوند. هر یک از این شرایط دارای تحلیل خاص خود می‌باشند. گره معاملاتی یکی از اصطلاحات رایج در بازار سرمایه است. شناخت آن می‌تواند در تحلیل دقیق قیمت‌ها موثر باشد. حال باید به این نکته اشاره نمود که این اصطلاح در بازارهای مختلف دارای معانی متفاوتی است. 

بررسی اصطلاح فوق در بازار فارکس

بازارهای مالی عموما به یکی از سه شکل صعودی، نزولی و راکد مشاهده می‌شوند. حال در بازار فارکس گره معاملاتی به زمان‌هایی اطلاق می‌شود که در بین روند صعودی و نزولی بازار ما شاهد نقاط استراحت یا واکنش‌های قیمتی هستیم. در نهایت در چنین شرایطی قیمت به صورت موقتی بر روی نقاط خاصی نوسان کمی دارد. یا اینکه در این نقاط قیمت‌ به صورت ثابت باقی می‌ماند. در نهایت می‌توان وجود این وقفه‌ها را به عنوان استراتژی گره معاملاتی برای پیش‌بینی بازار در نظر گرفت. 

انواع گره‌های معاملاتی در بازار فارکس به چه صورتی می‌باشند؟

در نهایت باید به این نکته اشاره نماییم که عموما در بازار فارکس ما شاهد وجود چهار نوع گره معاملاتی متفاوت می‌باشیم که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود. 

  1. الگوی رالی بیس رالی ( RBR)
  2. الگوی دراپ بیس دراپ (DBD)
  3. Long Shadow
  4. Flag Limit


رفع گره معاملاتی

معمولا چگونه می‌توان از لیست شرکت‌هایی که دچار گره معاملاتی شده‌اند آگاه شد؟

برای شناسایی لیست نمادهایی که در بازار بورس دچار گره شده‌اند تنها کافی است تا به شرکت مدیریت فناوری بورس مراجعه نمود. سامانه‌های آنلاین معاملاتی و سایت رسمی که از طریق اداره‌ بورس اعلام شده نیز محل مناسبی برای اطلاع از این موضوع می‌باشد.

روش رفع این مشکل در معاملات بورس چگونه است؟

در ابتدا نیاز است تا شرکت‌ها با بررسی کلی تعیین کنند که آیا مشمول قوانین حمایتی وضع شده در این زمینه می‌شوند. اگر شرکتی مشمول این قوانین شود باید از طریق شیوه‌های از قبل تعیین شده نسبت به رفع مشکل خود اقدام نمایند. در ابتدا باید بدانید در بازار سود سهام‌ها تابع دامنه نوسان هستند. دامنه نوسان برای هر سهم معادل پنج درصد سود و پنج درصد ضرر در نظر گرفته می‌شود. در نهایت همواره برای سهام چه بیشتر از این مقدار سود و یا ضرر داشته باشد همیشه دامنه پنج درصدی منظور خواهد شد. اما در شرایطی که سهام دچار گره معاملاتی است برای رفع گره میزان این دامنه نوسانی را تغییر می‌دهند. با تغییر دامنه مشکلات ایجاد شده ظرف مدت زمان کوتاهی رفع خواهد شد.