سفته بازی چیست؟

سفته بازی چیست؟

در ابتدا و پیش از آغاز مقاله لازم می‌دانیم به این پرسش که سفته بازی به چه معنی می‌باشد؟ پاسخ دهیم. در واقع دلالی به معاملات اقتصادی گفته می‌شود که همراه با ریسک فراوان می‌باشند. شما در زمان اجرای این معاملات ممکن است بخشی و یا همه‌ی سرمایه مالی خود را به طور کامل از دست بدهید. 

البته ریسک موجود در مقابل احتمال کسب سود سبب می‌شود تا بسیاری از افراد به اجرای فرایند سفته بازی تمایل بسیار زیادی نشان دهند. اما باید به این نکته نیز اشاره نمود که در زمان اجرای معاملات پر ریسک احتمال ضرر بسیار بیشتر از سود می‌باشد. در نتیجه به همین دلیل این‌گونه فرایندهای اقتصادی را دلالی می‌نامند. 

چگونه می‌توان میان سفته بازی با سرمایه‌گذاری تمایز قائل شد؟

یکی از نکات قابل توجه در فرایند سفته بازی این است که گاهی شناخت مرز بین سرمایه‌گذاری و دلالی بسیار سخت می‌شود. در نهایت ایجاد تمایز میان این دو فرایند برای بسیاری از افراد به کاری بسیار سخت و دشوار تبدیل می‌گردد. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که عموما شناخت این دو از هم به عوامل متعددی وابسته می‌باشد. 

برای مثال طول دوره نگهداری سرمایه، ماهیت ظاهری آن و نوع اهرم کاربردی در امر افزایش سرمایه از جمله موارد اساسی در شناخت تفاوت سرمایه‌گذاری از سفته بازی یا همان دلالی می‌باشند. برای درک بهتر موضوع می‌توانیم به خرید مسکن اشاره کنیم. در واقع در بحث خرید مسکن نوع خرید و مدت زمان حفظ سرمایه در این بخش می‌تواند فرایند اجرا شده را به دلالی و یا سرمایه‌گذاری تغییر دهد. 

برای مثال اگر شما خانه‌ای برای سکونت بلند مدت و یا اجاره دادن خریداری کرده‌اید در واقع سرمایه‌گذاری انجام داده‌اید. اما اگر ملکی را برای مدت زمان کوتاه و کسب سود خریداری کنید فرایند انجام شده توسط شما سفته بازی می‌باشد. در نهایت می‌توان اینگونه بیان نمود که عامل تشویق کننده در اجرای فرایند دلالی کسب سود بالا می‌باشد. به شکلی که امروزه حتی برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به صورت کاملا حرفه‌ای در امر دلالی فعالیت می‌کنند.

سفته بازی در بورس به چه معنایی می‌باشد؟

در ابتدا پیش از پرداختن به مفهوم سفته بازی در بورس ابتدا لازم است به این موضوع اشاره نماییم که عموما سفته بازی در اقتصاد، ارز و سایر بازارهای مالی نیز مشاهده می‌شود. حال باید به مفهوم سفته بازی در بورس اشاره کنیم. در واقع در هنگام اجرای این فرایند فرد با شناخت بازار و نوسانات جاری در بورس اقدام به خرید و فروش سهام در بازه‌های زمانی کوتاه مدت می‌نماید. 

معمولا در این‌گونه معاملات فرد شاهد سودهای کلانی می‌باشد. در نتیجه اجرای فرایند دلالی در زمان کوتاه، با احتمال کسب سود بالا و ریسک بسیار زیاد را می‌توان به عنوان سه شاخصه اصلی این فرایند در هر بازار اقتصادی در نظر گرفت. 

انواع سفته بازان

همان‌گونه که در متن نیز به آن اشاره نمودیم اجرای فرایند سفته بازی در اقتصاد و بورس همراه با ریسک بالایی است. حال ممکن است این سوال در ذهن هر یک از ما ایجاد شود که آیا اجرای فرایند سفته بازی در اقتصاد مفید است. یا این‌که اجرای آن نتایج مخربی در اقتصاد باقی می گذارد؟ 

در ابتدا اجازه دهید تا تعدادی از مزایای اجرای فرایند سفته بازی را برای شما نام ببریم. افزایش نقدینگی مورد نیاز در بازار، پوشش‌دهی ریسک کار برای تولیدکنندگان و ممانعت از ایجاد حباب قیمتی با اجرای فروش استقراضی تنها بخشی از مزایای اجرای این فرایند در بازار مالی می‌باشد. 

فرایندهای اجرایی در بازار ارزی را می‌توان سرمایه‌گذاری یا دلالی نامید

تا به این قسمت شما کاربران گرامی با تفاوت عمده دو مفهوم اساسی سفته بازی و سرمایه‌گذاری آشنا شدید. اما باید بدانید که بسیاری از افراد فرایندهای اجرایی در بازارهای ارزی و بورس را زیر مجموعه‌ای از سفته بازی طبقه‌بندی می‌نمایند. بدون شک در بازارهای مالی هدف اصلی خرید و فروش مدام سهام و ارز به منظور افزایش سوددهی در زمان کوتاه می‌باشد. این افراد بدون شک در این بازارها در حال اجرای فرایند دلالی می‌باشند. 

معمولا اینگونه افراد سرمایه‌گذاری را تنها در اجناسی پرسود می‌دانند که در بلند مدت شاهد رشد قیمت آنها باشند. در نتیجه این افراد ریسک نگهداری سرمایه در بازار بورس و ارز را نمی‌توانند بپذیرند. در نهایت نوع نگرش ما نسبت به بازارهای مالی نشان دهنده شیوه اجرایی کارها در این بازارها می‌باشد. همین امر نیز سبب می شود تا گاهی شناخت تفاوت‌های دو فرایند اجرایی دلالی و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی قدری دشوار شود.

سفته بازی به چه معنی می‌باشد؟

به طور کلی انواع دلالی در بازارهای مالی بورس و اوراق بهادار را به چهار دسته اصلی تقسیم بندی می‌کنند. سفته بازان در بازارهای مالی شامل گاوهای نر، خرس‌ها، گوزن‌ها و اردک‌های لنگ می‌باشند. در ادامه به طور مختصر به بررسی هر یک انواع دلالی در بازارهای مالی خواهیم پرداخت. 

سفته بازان معروف به گاوهای نر

گاوهای نر به سفته بازانی گفته می‌شود که با یک دیدگاه مثبت و به امید سودهای قابل توجه سرمایه‌های خود را در بازارهای مالی صرف می‌کنند. این افراد غالبا در پی کسب سودهای قابل توجه در زمان اجرای معاملات اقتصادی وارد بازارهای مالی می‌شوند.

سفته بازان معروف به خرس‌ها

برعکس سفته بازان معروف به گاو نر، خرس‌ها را دلالانی با دیدگاه منفی در بازارهای مالی می‌دانند. دلالان معروف به خرس در بازار با فروش اوراق قرضه به دنبال کسب سود در زمان خرید اوراق بهادار با قیمت بسیار پایین می‌باشند. 

سفته بازان معروف به گوزن

در مقایسه با دلالانی که تحت عنوان گاو نر و یا خرس شناخته می‌شوند گوزن‌ها را می توان افرادی محتاط در بازارهای مالی در نظر گرفت. به طور معمول گوزن‌ها دلالانی هستند که در پی خرید و فروش آنی سهام‌ها برای کسب سود حداکثری می‌باشند. 

سفته بازان معروف به اردک لنگ

در نهایت نوبت به معرفی دلالانی می‌رسد که به اردک‌های لنگ معروف شده‌اند. عموما اردک‌های لنگ دلالانی هستند که قادر به تامین تعهدات خود در بازار نمی‌باشند.