الگوی هارمونیک شارک

الگوی هارمونیک شارک

همان طور که می دانید از تلفیق اشکال هندسی با نسبت های فیبوناچی الگوهایی تحت عنوان الگوهای هارمونیک شکل می گیرد. هر چند تشخیص این الگوها نسبت به الگوهای کلاسیک سخت تر است اما با تمرین و ممارست تشخیص این الگوها نیز امکان پذیر است و با استفاده از این الگوهای میتوانید به راحتی آینده قیمت سهام را پیش بینی کنید. یکی از این الگوهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال الگوی شارک یا کوسه است که به دو شکل صعودی و نزولی تشکیل می شود. الگوی شارک صعودی به شکل M و الگوی شارک نزولی به شکل W در نمودار ظاهر می شود.

الگوهای هارمونیک شارک

الگوهای هارمونیک شارک، الگوهایی هستند که معامله‌گران حرفه ای بازارسرمایه از آنها برای شناسایی معکوس‌های احتمالی در قیمت و انجام معاملات سودآور بهره می‌برند و این بهره‌وری تنها در صورتی است که قبل از ورود به معامله، هدف سود و سطوح زیان را شناسایی کنند.

الگوی هارمونیک شارک به دلیل شکل متفاوتی که با الگوهای دیگر دارد و بیننده را بیشتر به یاد سر کوسه با دندان‌های تیز می اندازد توسط مبتکرش اسکات ام.کارنی با این عنوان نام گذاری شد. اسکات ام کارنی رئیس و بنیانگذار سایت هارمونیک ترید و مبتکر رویکرد معاملاتی هارمونیک  است. او الگوی هارمونیک شارک را در سال 2011 کشف کرد، و معتقد است که این الگو می‌تواند معامله‌گران را از زیان‌دهی دور کند. اسکات در میان بسیاری از اکتشافات خود در زمینه الگوهای هارمونیک، الگوهایی از جمله خفاش، گارتلی خرچنگ و پروانه را نیز تعریف کرده است. بعدها استراتژیست دیگری به نام سکات کارنی الگوی شارک را در سال 2015 بهبود داده و استفاده از آن را برای کاربران تسهیل کرد.

ویژگی های منحصر به فرد الگوی شارک در تحلیل تکنیکال

اگر بخواهیم این الگو را که به چند بخش تقسیم می‌شود به زبانی ساده توضیح دهیم، می‌توان گفت هارمونیک شارک در تحلیل تکنیکال نموداری خاص است که در بازارهای مالی رخ داده و به جلوگیری از ضرر و زیان در این بستر اقتصادی می‌انجامد.

نکته حائز اهمیت در خصوص الگوی هارمونیک کوسه آن است که در مقایسه با سایر الگوهای هارمونیک، مانند الگوهای گارتلی یا پروانه، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و اثربخشی آن در پیش بینی دقیق روند بازار، برجسته است.

انواع مختلفی از الگوی هارمونیک شارک وجود دارد و نحوه تشخیص آنها در نمودارها و استفاده‌ی به جا و موثر از این الگو می‌تواند زیان دهی در بازارهای مالی را به حدی بسیار زیاد کاهش دهد. باید توجه داشت که این الگو، در تحلیل تکنیکال یک الگوی بازگشتی روند بازار است و در انتهای روند تشکیل می‌شود.

برای درک بهتر از این الگوی منحصر به فرد باید بدانید که الگوی هارمونیک کوسه دارای ساختار پنج نقطه‌ای متمایز است و با سطوح اصلاح عمیق آن مشخص می‌شود. همچنین اغلب برای شناسایی تغییرات احتمالی روند بازار در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود، و آن را به ابزاری ضروری برای معامله‌گرانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند جلوتر از بازی معاملاتی باقی بمانند. 

الگوی ساختار پنج نقطه ای یک حالت استثنایی در الگوهای هارمونیک است که تنها در الگوی شارک شکل می‌گیرد. البته باید توجه داشت که این ساختار در تمامی الگوهای هارمونیک شارک قابل شکل گیری نیست و معامله‌گران حرفه‌ای در زمان شکل‌گیری آن که تکمیل الگوی معکوس است، سعی می‌کنند نهایت استفاده را برای ورود پرقدرت به معاملات بازارهای مالی داشته باشند. 

 انواع الگوهای هارمونیک شارک

به طور کل می‌توان گفت، الگوی کوسه در حالت‌های صعودی یا نزولی مشاهده می‌شود و معامله‌گر برای استفاده بهینه از این الگو به مجموعه خاصی از الزامات فیبوناچی برای تکمیل الگوی کوسه نیاز دارد. بنابراین توسعه الگوی هارمونیک کوسه در تجارت هارمونیک در طول سال‌ها قابل توجه بوده و به دلیل اثربخشی آن در پیش بینی دقیق روند بازار، به طور فزاینده‌ای در بین معامله‌گران محبوب شده و آن را به یکی از قابل اعتمادترین شاخص‌های موجود امروز تبدیل می‌کند.

الگوی کوسه همچنین دارای یک تغییر رایج است که به نام الگوی کوسه عمیق شناخته می شود، که حتی سطوح اصلاحی عمیق‌تری دارد. و از این تنوع می‌توان برای شناسایی معکوس‌های روند مهم تر در بازار استفاده کرد.

در ارتباط با واژه فیبوناچی نیز دنباله اعدادی ادامه‌دار (…،۰،۱،۱،۲،۳،۵،۸،۱۳،۲۱،۳۴) است که توسط لئوناردو فیبوناچی کشف شد. اعداد فیبوناچی با «صفر» و «یک» (۰ و ۱) شروع می‌شود و در آن به جز دو عدد اول (۰ و ۱)، عدد بعدی از مجموع دو عدد قبلی به دست می‌آید. فیبوناچی در بازارهای مالی یک معیار معتبر برای تشخیص قیمت‌های احتمالی در آینده محسوب می‌شود.

الگوی کوسه صعودی 

الگوی کوسه صعودی را  می‌توان با دو فاکتور ساده و کاربردی شناخت. نخست اینکه این الگو فقط در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد.  در ابتدای این الگو، قیمت از نقطه ای مثلا با عنوان x به سمت نقطه ای با عنوان  A رشد می‌کند. 

در حرکت بعدی یک اصلاح از نقطه A به نقطه B خواهد بود. و بعد از آن قیمت به اندازه خط BC صعود خواهد کرد. در ادامه شاهد افت قیمت به وسیله خط CD  بوده و نقطه Dدر سطح اصلاحی قرار می‌گیرد. در این الگو میتوان نقطه  D را ابتدای روند پر قدرت صعودی به شمار آورد و در این نقطه وارد معامله شد.

الگوی کوسه نزولی

این الگو تنها در انتهای یک روند نزولی شکل گرفته و به معامله گر، بازگشت روند و بهترین موقعیت معامله فروش را نوید می‌دهد. الگوی هارمونیک کوسه نزولی یک الگوی نمودار پنج نقطه ای است که نشان دهنده تغییر روند احتمالی در بازار است.

در ابتدای این الگو، قیمت از نقطه X  به سمت نقطه A  افت می‌کند. در حرکت بعد اصلاحی از نقطه A به سمت نقطه B صورت می‌گیرد و بعد از آن قیمت به اندازه نقطه BCکاهش می یابد. در حرکت بعدی قیمت، یک صعود به وسیله خط  CDاست که نقطه  Dدر سطح اصلاحی قرار می‌گیرد. 

این نکته در انواع محتلف الگوهای هارمونیک شارک قابل اهمیت است که معامله‌گران برای شناسایی و تفسیر الگوی هارمونیک کوسه، باید به تغییرات قیمت توجه زیادی داشته و به دنبال سطوح اصلاحی خاصی باشند که نمایانگر یک معکوس بالقوه است.

نکاتی در خصوص استفاده از الگوی هارمونیک شارک

استفاده از الگوی هارمونیک شارک می‌تواند به طور قابل توجهی استراتژی‌های معاملاتی، حاضران در بازارهای مالی را بهبود بخشیده و به آنها کمک کند تا از روندهای بازار جلوتر بمانند و به نوعی پیشگوی بازار باشند.  گنجاندن این ابزار قدرتمند در گنجینه ی معاملاتی شما می تواند به موفقیت مالی شما منجر شود.  یکی از راه ها استفاده از آن به عنوان بخشی از رویکرد تحلیل تکنیکال جامع، در کنار سایر شاخص ها مانند میانگین متحرک و سطوح "حمایت،مقاومت" است. علاوه بر این، مهم است که به اخبار اقتصادی و رویدادهایی که ممکن است بر بازار تأثیر بگذارند، توجه داشته باشید و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

نتیجه گیری

تجارت الگو در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده است و اهمیت الگوهای هارمونیک در معاملات الگو را نمی‌توان نادیده گرفت. الگوی هارمونیک کوسه یکی از قابل اعتمادترین الگوهای موجود است و تحقیقات نشان داده است که در پیش بینی روند بازار بسیار موثر است. هنگام معامله با الگوی هارمونیک کوسه، معامله گران باید الزامات خاصی را برای معتبر بودن الگو رعایت کنند. الگو با پنج نقطه آن تعریف می شود که باید در یک ترتیب خاص و معیارهای خاصی باشد.

همچنین الگوها و تنوع رایج الگوی هارمونیک کوسه را می توان در استراتژی معاملاتی الگو استفاده کرد. در بسیاری از بررسی‌ها مشاهده شده، معامله‌گرانی که با موفقیت از این الگو استفاده کرده اند، بازده قابل توجهی را در سرمایه‌گذاری خود مشاهده کرده‌اند که نرخ موفقیت آنان را تا 70 درصد بالا برده است.

در انتهای باید به این نکات توجه داشت که الگوی هارمونیک نیز مانند هر استراتژی معاملاتی، محدودیت ها و چالش‌های بالقوه‌ای در هنگام استفاده برای معامله گران دارد بنابراین آموزش و تمرین صحیح برای غلبه بر این چالش ها و انجام معاملات سودآور، ضروری است.