بیوگرافی پیتر لینچ و موفقیت‌های او

بیوگرافی پیتر لینچ و موفقیت‌های او

به‌جرئت می‌توان پیتر لینچ را یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین سرمایه‌گذاران در تمام دوره‌ها معرفی کرد. او که به مدیر افسانه‌ای صندوق ماژلان در کارگزاری فیدلیتی شهرت دارد، در ۳۳ سالگی این مسئولیت را بر دوش گرفت و تا ۱۳ سال اداره صندوق ماژلان را بر عهده داشت. باتوجه‌به موفقیت‌های بزرگی که پیتر لینچ در این زمینه کسب کرد، توانست در سن ۴۶ سالگی و زودتر از موعد بازنشسته شود. در ادامه قصد داریم بیوگرافی و زندگی‌نامه پیتر لینچ را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

پیتر لینچ کیست؟

پیتر لینچ در سال ۱۹۴۴، در بوستون واقع در ایالات متحده امریکا چشم به جهان گشود. او در سن ۱۱ سالگی برای کسب درآمد به‌عنوان دستیار بازیکنان گلف به فعالیت و حمل وسایل گلف می‌پرداخت. در همین حین که صحبت‌ها و مکالمات افراد راجع به بازار سهام را می‌شنید، نظرش به این موضوع جلب و به فعالیت در بازار سهام علاقه‌مند شد. در آن دوره بازار سهام بسیار عملکرد خوبی داشت و بسیار محبوب شده بود.

او موفق شد بورسیه تحصیلی کالج بوستون را به شکل نیمه دریافت کند و در آن به تحصیل بپردازد. باقی هزینه‌های تحصیلش را نیز از همان کار قبلی در باشگاه گلف تأمین می‌کرد. در سال ۱۹۶۵ در رشته سرمایه‌گذاری دانشگاه بوستون فارق التحصیل شد و درست یک سال بعد و در سال ۱۹۶۶ به‌عنوان دانشجوی تابستانی در فیدلیتی شروع به کار کرد.

موفقیت‌های شغلی پیتر لینچ

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پیتر لینچ در سن ۳۳ سالگی توانست مدیریت صندوق ماژلان در شرکت فیدلیتی را بر عهده بگیرد و به مدت ۱۳ سال این مسئولیت را به بهترین شکل ممکن انجام داد. در آن زمانی که مدیریت صندوق ماژلان بر عهده پیتر لینچ بود، این شرکت سود و بازدهی معادل ۲۹.۲٪ داشت.

 عملکرد خوب و موفقیت‌های او در این زمینه باعث شد تا در سن ۴۶ سالگی زودتر از موعد بازنشسته شود. اعتقادات و باورهای جالب لینچ راجع به کمک‌های بشردوستانه و نگاه جالب او به این موضوع باعث شد که بعد از بازنشستگی در این زمینه به فعالیت بپردازد. شرکت لینچ را هم بر اساس همین باورها تأسیس کرد. این شرکت به حمایت از سازمان‌های دینی و آموزشی، بیمارستان‌ها، تهیه دارو برای بیماران کم‌بضاعت و… می‌پردازد.

 علاوه‌برآن، لینچ توانسته است در دوران تحصیل خود ۳ کتاب به نام‌های بر بلندای وال‌استریت، ضرب و شتم در خیابان و آموختن اندوختن را با کمک جان راتچایلد بنویسد. در میان این آثار، کتاب‌های در بلندای وال‌استریت و ضرب و شتم در خیابان به آثاری پرفروش و جذاب در حوزه سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند.

 ۳ اصل سرمایه‌گذاری پیتر لینچ

 پیتر لینچ بر اساس تجربیات خود از فعالیت در حوزه سرمایه‌گذاری، سه اصل را برای سرمایه‌گذاری مطرح می‌کند.

1. خرید آگاهانه

 بر اساس گفته‌های پیتر لینچ، همه انسان‌ها برای خرید سهام می‌توانند از ابزار مهم خود یعنی چشم، گوش و عقل سلیم کمک بگیرند. او می‌گوید که بسیاری از ایده‌های بزرگ او برای سرمایه‌گذاری زمان قدم‌زدن در فروشگاه، گپ و گفت‌وگو با دوستان یا خانواده به ذهنش خطور می‌کرد.

2. همیشه تکلیف خود را انجام دهید

 برای شروع سرمایه‌گذاری مشاهدات دست‌اول و شواهد بهترین گزینه هستند. اما هر ایده‌ای که به ذهن خطور می‌کند باید با تحقیقات هوشمندانه به طور دقیق بررسی شوند. به گفته لینچ، سنگ بنای موفقیت‌های او، تحقیقات پی‌درپی بود. بر اساس توصیه‌های پیتر لینچ برای خرید سهام بهتر است به برخی نکات دقت کنید.

• درصد فروش: زمانی که یک کالا یا خدمات نظر شما را به سمت شرکت تولیدکننده جذب می‌کند، در ابتدا مطمئن شوید که درصد فروش بالایی از محصولات شرکت به این محصول اختصاص می‌یابد. اگر یک محصول تنها ۵ درصد از فروش شرکت را به خود اختصاص دهد، قطعاً تأثیری کم و حاشیه‌ای بر درآمد شرکت دارد.

• نسبت PEG: شما باید قبل از هر گونه اقدامی نسبت ارزیابی و نرخ رشد درآمد را مورد بررسی قرار دهید. به این شکل میزان انتظارات شما از سهم مشخص می‌شود. معمولاً افراد به دنبال شرکت‌هایی با سود و ارزیابی منطقی و رشد خوب هستند. نسبت PEG می‌تواند میزان رشد و سوددهی شرکت را به طور تقریبی ارزیابی کند. 

• برای شروع سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی را انتخاب کنید که نقدینگی خوبی دارند و نسبت بدهی‌هایشان در مقایسه با نقدینگی که دارند کمتر باشد.

3. برای بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید

 بر اساس تجربیات پیتر لینچ، شرکت‌ها و سهام در بلندمدت قابل‌پیش‌بینی هستند و به سوددهی می‌رسند؛ بنابراین سعی کنید برای خرید سهام دید بلندمدت داشته باشید.

برخی از سخنان معروف پیتر لینچ

پیتر لینک بر اساس تجربیات و علم و آگاهی خود در زمینه سرمایه‌گذاری سخنان ارزشمندی را در این باره مطرح کرده است که دانستن آن‌ها می‌تواند جرقه‌ای کوچک برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ باشد. خصوصاً برای افرادی که در حوزه بورس و سهام فعالیت می‌کنند.

  • در خریدوفروش سهام تعصب نداشته باشید و بر اساس واقعیت‌ها تصمیم بگیرید.
  • بدانید مالک چه هستید و دلیل مالکیت خود را نیز بدانید.
  • کسی که سنگ‌های بیشتری جابه‌جا کند، برنده بازی خواهد بود.
  • برای یافتن شرکت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری به طور دقیق جست‌وجو کنید. این کار مانند پیداکردن حشره زیر سنگ، سخت اما ممکن است.
  • شرکت‌های کوچک حرکات بزرگی دارند و شرکت‌های بزرگ حرکات کوچکی دارند.
  • اگر بیش از ۱۳ دقیقه از وقت خود را صرف تحلیل بازار و بررسی سهم کنید، تنها ۱۰ دقیقه از وقت شما تلف شده است.

سخن پایانی

در این مطلب راجع به پیتر لینچ یکی از موفق‌ترین و معروف‌ترین سرمایه‌گذاران در تمام دوره‌های پرداختیم. او در سن ۳۳ سالگی مدیریت صندوق ماژلان را بر عهده گرفت و به دلیل عملکرد خوب و موفق‌های چشمگیری که داشت، توانست زودتر از آنچه که به نظر می‌رسید، در ۴۶ سالگی به بازنشسته شود. پیتر لینچ در سال ۱۹۶۵ در رشته سرمایه‌گذاری دانشگاه بوستون فارغ‌التحصیل شد و پس از آن به‌عنوان دانشجوی تابستانی در فیدلیتی آغاز به کار کرد. وی باورها و اعتقادات جالبی راجع به کمک‌های بشردوستانه داشت و همین موضوع باعث شد تا پس از بازنشستگی شرکت لینچ را برای کمک‌های بشردوستانه و حمایت از سازمان‌های آموزشی، دینی، بیمارستان‌ها و… تأسیس کند.