ارز نیمایی چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز نیمایی چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز نیمایی چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوال از جمله پرسش های متداولی به حساب می آید که برای افراد تازه وارد در دنیای ارز مطرح می شود. به صورت کلی، اقتصاد ایران شرایط خاصی داشته و مفاهیم زیادی در آن مورد بررسی قرار گرفته است. دلار نیمایی یکی از همین مفاهیم کلیدی به حساب می آید که می تواند روند فعالیت شرکت های مختلف را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. این مفهوم در دنیای صادرات و واردات هم کاربرد های زیادی داشته می تواند میزان سود و زیان شرکت های مختلف را تحت تاثیر خود قرار دهد. به خاطر داشته باشید که قیمت این ارز به صورت مستقیم توسط بانک مرکزی مشخص می شود. امروز ما قصد داریم تا چیستی ارز های نیمایی و ویژگی هایشان را بررسی کنیم. پس با ما همراه شوید.

تعریف ارز نیمایی

بیایید کارمان را با بررسی چیستی ارز نیمایی شروع کنیم. دلار نیمایی، یکی از مفاهیم جدیدی به حساب می آید که در سال 97 برای اولین بار تعریف شد. هدف از ایجاد این ارز، ایجاد یک فضای یکپارچه برای کنترل وارد کنندگان و صادر کنندگان بود. جالب است بدانید که این ارز توانست هزینه های مورد نیاز متقاضیان فعالیت های اقتصادی را نیز تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

پس ارز یا دلار نیمایی، به یک واحد مالی خاص گفته می شود که قیمتش توسط بانک مرکزی مشخص شده و کاربران هم می توانند آن را برای فعالیت های اقتصادی خارج از ایران مورد استفاده قرار دهند. این مفهوم به چرخش دلار یا سایر ارز های خارجی در کشور کمک کرده و باعث بالا رفتن میزان سود ایران در این زمینه خواهد شد. جالب است بدانید که مفاهیم ویژه ای همچون دلار نیمایی همواره روی وضعیت اقتصادی ایران و سود شرکت های مختلف موثر است.

نگاهی به تاریخچه این ارز

ارز نیمایی برای اولین بار در سال 97 معرفی شد. در این سال خیلی از شرکت ها با سوء استفاده از شرایط، 27 میلیارد دلار ارز را از کشور خارج کردند. این مسئله باعث شد تا دولت در سال 1397 یک سیاست جدید را برای کنترل ارز و شرایط مورد استفاده قرار دهد. بانک مرکزی با ایجاد سامانه نیما همه تلاش خود را به کار گرفت تا وضعیت اقتصادی ایران را به ثبات برساند. جالب است بدانید که این سامانه تا امروز تغییرات زیادی را به چشم دیده و هوشمند تر شده است.

انواع ارز نیمایی کدام اند؟

به خاطر داشته باشید که لیست انواع ارز نیمایی، لیستی گسترده است که موارد زیادی را به همراه دارد. سامانه نیما به کاربران اجازه می دهد تا بر اساس نیاز های معاملاتی خود نسبت به انتخاب بهترین ارز اقدام نمایند. در ابتدا این سامانه فقط یورو و یوآن را در اختیار کاربران قرار می داد. با افزایش حجم ارز های خارجی موجود در کشور و ساده تر شدن میزان دسترسی کاربران به آنها، بانک مرکزی تصمیم گرفت تا انواع مختلفی از ارز را در سامانه نیما تعریف کند. در حال حاضر شما می توانید ارز های خاصی همچون دلار، یورو و غیره را از طریق این سامانه تهیه نمایید.

مزایا و معایب استفاده از ارز نیمایی

مسلما استفاده از ارز نیمایی و سامانه طراحی شده در این زمینه، مزایای زیادی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. این سامانه امنیت بالایی داشته و ارز های مورد نیاز شما را در بهترین حالت ممکن در اختیارتان قرار می دهد. سامانه نیما به گونه ای طراحی شده تا روند خروج ارز از کشور را مدیریت و جلوی سوء استفاده از این شرایط را بگیرد. برای استفاده از این سامانه شما نیازی به مراجعه حضوری نخواهید داشت! سامانه نیما به صورت غیر حضوری فعالیت کرده و خدماتش را در اختیار کاربران قرار می دهد.

ارز نیمایی می تواند هزینه های مورد نیاز برای صادرات یا واردات کالا های مختلف را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. شرکت های فعال در بازار های خارجی، از طریق این ارز می توانند سود های کلانی را وارد کشور نمایند. به خاطر داشته باشید که این مفهوم به کاهش سطح خروج ارز هم کمک می کند. پس به صورت کلی این مفهوم هم مزایای زیادی را در خود جای داده و هم می تواند وضعیت اقتصادی ایران را متحول سازد.

بهترین راه تهیه این ارز کدام است؟

آیا شما هم به دنبال خرید ارز نیمایی هستید؟ در این صورت باید یک سری متغیر های خاص را مد نظرتان قرار دهید. برای تامین ارز مخصوص صادرات یا واردات، شما در ابتدا باید وارد سامانه نیما شوید و در آن ثبت نام کنید. سپس با استفاده از صرافی هی معتبر نسبت به دریافت ارز خود اقدام نمایید. به خاطر داشته باشید که مسئولین مربوطه همواره در حال بررسی وضعیت سامانه نیما بوده و بر همان اساس سیاست های خود را تغییر می دهند. معمولا دلار نیمایی در اختیار کاربرانی قرار می گیرد که قصد فعالیت های تجاری خارج از ایران را دارند. یعنی افراد عادی نمی توانند نسبت به دریافت این ارز اقدام نمایند.

کلام آخر

همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، مفاهیم خاصی همچون ارز نیمایی روی میزان سود کسب شده توسط شرکت ها از طریق فعالیت در بازار های بین المللی به صورت مستقیم تاثیر گذار است. دولت با هدف کنترل قیمت ارز این مفهوم را در سال 96 ایجاد کرد. به خاطر داشته باشید که تا امروز تغییرات زیادی در وضعیت این ارز مشاهده شده است. به صورت کلی، مفاهیم خاصی همچون دلار نیمایی توانسته اند به ثبات اقتصادی ایران تا حد قابل توجهی کمک کنند. اگر دولت بتواند سیاست های مناسبی را جهت کنترل این مفهوم مورد استفاده قرار دهد، احتمال ورود آسیب اقتصادی به ایران، کاهش پیدا می نماید.