مارک داگلاس

مارک داگلاس

مارک داگلاس، زندگی، کتاب‌ها، شغل و هر آن‌چه باید درباره این شخصیت بزرگ بدانید. 

مارک داگلاس یک روانشناس تجاری، نویسنده و یک تاجر بود که در 1955 در مونتانا به دنیا آمد، بزرگ شد و پیش از مرگ خود در سال 2015 بیشترین تاثیر را در زمینه روانشناسی تجارت بر جامعه تجار گذاشت. 

اگر قصد دارید، تجارت را به‌خوبی یاد بگیرید، آموزه‌ها و کتاب‌های این شخصیت برجسته می‌تواند کمکی بزرگ به پیشرفت شما در تجارت و معامله محسوب شود. مارک داگلاس برای اولین بار به‌طور جدی عناصر مربوط به روانشناسی را وارد تجارت کرد. ما در این‌جا پس از معرفی مختصر این شخصیت بزرگ، میراث او را به شما معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید زندگی تجاری خود را ارتقا دهید. 

مارک داگلاس از تولد تا مرگ

مارک داگلاس نویسنده و مدرس تجارت معروف است که سهم قابل توجهی در زمینه روانشناسی تجارت داشته است. او بیشتر به خاطر کتابش با عنوان «تجارت در منطقه» (Trading in the Zone) که در جامعه تجاری به کتابی کلاسیک تبدیل شده است، شهرت دارد.

داگلاس در سال 1955 متولد شد و کار خود را به‌عنوان یک تاجر در اوایل دهه 1980 آغاز کرد. او به سرعت متوجه شد که موفقیت در معاملات فقط به‌خاطر داشتن یک استراتژی یا سیستم خوب نیست، بلکه با جنبه‌های روانشناختی معامله نیز مرتبط است. 

در طول سال‌ها، داگلاس رویکرد منحصر‌به‌فردی را برای روانشناسی تجارت ایجاد کرد که بر طرز فکر، نظم و کنترل عاطفی را در نظر می‌گرفت. او چندین کتاب در این زمینه نوشت، از جمله «تاجر منضبط» و «تجارت در منطقه»، که برای تاجران در سراسر جهان بسیار الهام‌بخش بوده‌اند. مارک داگلاس رئیس شرکت «Trading Behavior Dynamics» هم بود.

داگلاس علاوه بر نویسندگی، به‌عنوان آموزگار تجارت نیز کار می‌کرد و به معامله‌گران در همه سطوح کمک می‌کرد تا عملکرد خود را بهبود بخشند. او در سال 2015 درگذشت، اما میراث او از طریق کتاب‌ها و آموزه‌های او زنده است.

امروزه از داگلاس به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در روان‌شناسی تجارت یاد می‌شود.

کتاب‌های مارک داگلاس که باید به عنوان یک تاجر بخوانید

مارک داگلاس دارای دو کتاب مهم در زمینه تجارت است که در این سال‌ها الهام‌بخش تاجران زیادی در تمام جهان بوده است. ما در این‌جا این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم.

تجارت در منطقه (Trading in the Zone)

"تجارت در منطقه" کتابی مهم از مارک داگلاس است که بر جنبه‌های روان‌شناختی معامله تمرکز دارد. این کتاب اولین بار در سال 2000 منتشر شد و از آن زمان به یک کتاب کلاسیک در جامعه تجاری تبدیل گردید.

این کتاب به سه بخش تقسیم شده است که بخش اول بر روی طرز فکر معامله‌گران موفق تمرکز دارد. داگلاس در این کتاب چنین می‌گوید که معامله‌گران موفق، ذهنیت منحصر‌به‌فردی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد با اطمینان و انضباط به بازارها نزدیک شوند. او در این بخش اهمیت داشتن یک برنامه تجاری روشن، مدیریت ریسک و تمرکز بر اهداف بلند‌مدت را بررسی می‌کند.

بخش دوم کتاب بر جنبه‌های احساسی معامله تمرکز دارد. داگلاس چنین می‌گوید که احساساتی مانند ترس، حرص و امید می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد معامله‌گر داشته باشند. او استراتژی‌هایی را برای مدیریت احساسات و تمرکز بر روی کار ارائه می‌کند.

بخش پایانی کتاب بر توسعه یک سیستم معاملاتی برنده، تمرکز دارد. او در این بخش از کتاب می‌گوید که یک سیستم معاملاتی موفق باید مبتنی بر اصول صحیح باشد و باید بتواند خود را با شرایط متغیر بازار وفق دهد. او توصیه‌های عملی برای توسعه و آزمایش یک سیستم معاملاتی را ارائه می‌دهد.

داگلاس در سراسر کتاب بر اهمیت نظم و انضباط و کنترل عاطفی در معاملات تاکید می‌کند. او مثال‌ها و مطالعات موردی متعددی را برای نشان‌دادن تاثیرات روانش‌شناختی مورد بحث خود ارائه می‌دهد.

«تجارت در منطقه» به دلیل بینشی که در مورد جنبه‌های روان‌شناختی تجارت ارائه می‌دهد، مورد تحسین قرار گرفته است. این کتاب برای معامله‌گران در سراسر جهان ضروری است و تا کنون به بسیاری از معامله‌گران کمک کرده تا عملکرد خود را در بازارها بهبود بخشند.

معامله گر منضبط (The Disciplined Trader)

معامله‌گر منضبط نیز یکی دیگر از کتاب‌های مشهور داگلاس است که اولین بار در سال 1990 منتشر شد. این کتاب پیش‌درآمدی برای کتاب بعدی او "تجارت در منطقه" است و بر اهمیت نظم و انضباط در تجارت تمرکز دارد.

The Disciplined Trader به سه بخش تقسیم شده است که بخش اول آن بر روانشناسی تجارت تمرکز دارد. داگلاس چنین می‌گوید که تجارت موفق نیاز به یک طرز فکر منظم دارد و در همین راستا اهمیت توسعه یک برنامه تجاری روشن و مدیریت ریسک را بررسی می‌کند.

بخش دوم کتاب بر جنبه‌های احساسی معامله تمرکز دارد. داگلاس چنین می‌گوید که احساساتی مانند ترس، حرص و امید می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد معامله‌گر داشته باشند و استراتژی‌هایی برای مدیریت این احساسات ارائه می‌دهد.

بخش پایانی کتاب بر توسعه یک سیستم معاملاتی برنده تمرکز دارد. داگلاس چنین می‌گوید که یک سیستم معاملاتی موفق باید مبتنی بر اصول صحیح باشد و باید بتواند خود را با شرایط متغیر بازار وفق دهد.

توصیه‌های معامله‌گری مارک داگلاس

در اینجا 12 توصیه که مارک داگلاس برای معامله‌گران در کتاب‌های خود آورده است را بررسی می‌کنیم.

  1. یک برنامه تجاری شفاف تنظیم کنید و به آن پایبند باشید.
  2. با تنظیم دستورالعمل‌های لازم برای توقف ضرر و محدودکردن اندازه کسب‌وکار، ریسک را مدیریت کنید.
  3. اجازه ندهید احساساتی مانند ترس، طمع یا امید بر تصمیمات تجاری شما تأثیر بگذارد.
  4. به جای نتیجه، بر روند معاملات تمرکز کنید.
  5. با تجارت با یک ذهنیت حرفه‌ای برخورد کنید.
  6. از اشتباهات خود درس بگیرید و از آن‌ها به‌عنوان فرصتی برای رشد استفاده کنید.
  7. برای ردیابی پیشرفت خود و شناسایی الگوهای رفتاری، مطالبی که لازم است را یادداشت کنید.
  8. صبور باشید و بدون انجام تحقیقات وارد معامله نشوید.
  9. زیاد به یک تجارت یا موقعیت وابسته نشوید.
  10. منضبط بمانید و به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید، حتی زمانی که بازار نوسان دارد.
  11. یک سیستم معاملاتی برنده مبتنی بر اصول صحیح ایجاد کنید و آن را با شرایط متغیر بازار تطبیق دهید.
  12. به‌طور مداوم خود را آموزش دهید و درباره روندها و اخبار بازار به‌روز باشید.

سخن آخر

مارک داگلاس یک روانشناس تجاری، نویسنده و یک تاجر موفق بود که کتاب‌هایی که از خود به یادگار گذاشته همواره الهام‌بخش تجار مختلف در سراسر جهان است. با مطالعه کتاب‌های این شخصیت برجسته می‌توانید توان خود را در معاملات بورس و سایر معاملات افزایش داده و به یک تاجر موفق تبدیل شوید.