اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو اندیکاتوری کاربردی و محبوب در بین معامله گران و تحلیل گران بازارهای مالی است که با هدف  پیش بینی حرکت قیمت‌ها در آینده و شناسایی سطوح حمایت و مقاومت مورد استفاده فعالان بازارهای مالی قرار می گیرد. این اندیکاتور همچنین سمت و سوی روند بازار را نشان می دهد. اندیکاتور ایچیموکو در اوایل دهه 1930 توسط هوسودا گوئیچی (Hosoda Goichi) ابداع شد. او مدیر بخش امور بازرگانی روزنامه میاکو بود که در حال حاضر روزنامه توکیو نام دارد. در سال 1969، هفت جلد از ایچیموکو کینکو هیو یکی پس از دیگری رسما منتشر شد و دانش ایچیموکو به تدریج در معرض دید عموم قرار گرفت. 

ایچیموکو در تحلیل تکنیکال

 در زبان ژاپنی، "ichimoku" به "یک نگاه" ترجمه می شود. و در واقع به این واقعیت اشاره دارد که سطوح حمایت و مقاومت را می توان تنها با یک نگاه شناسایی کرد. اندیکاتور ایچیموکو این کار را با گرفتن میانگین های متعدد و رسم این میانگین ها بر روی نمودار انجام می دهد. همچنین از این ارقام یا به عبارتی میانگین ها استفاده میکند تا بتواند آینده سهام را پیش بینی کند.

ایچیموکو تمام دیتاها و میانگین هایی که محاسبه می کند را در یک ابر که به ابر ایچیموکو معروف است ارائه می دهد. به همین دلیل افراد زیادی این اندیکاتو را به نام ابر ایچیموکو می شناسند.تحلیلگران تکنیکال معتقدند از آنجایی که تمام خطوط این اندیکتور حائز اهمیت بسیاری است باید این اندیکاتور با دقت و توجه زیادی آنالیز شود.

اهمیت اندیکاتور ایچیموکو

از مهمترین مزایای اندیکاتور ایچیموکو این است که با محاسبه میانگین ها اطلاعات مربوط به بازار ، روند بازار و جهت گیری قیمتی را مشخص می کند. زمانی که قیمت در بالای فضای ابری قرار دارد، روند کلی بازار صعودی است ، زمانی که قیمت در زیر ابر است، روند بازار نزولی است. و زمانی که قیمت در درون فضای ابری قرار دارد بازار در حال رنج زدن می باشد. معامله گران با استفاده از ابر ایچیموکو به راحتی خطوط روند صعودی و نزولی بازار را شناسایی می کنند. از این اندیکاتور می توان برای شناسایی نقاط ورود و خروج و حتی قرار دادن استاپ لاس استفاده کرد.

اجزای اندیکاتور ایچیموکو


تصویر شماره 1- در تصویر اجزای مختلف اندیکاتور ایچیموکو قابل مشاهده است که در زیر به توضیح هر کدام از این اجزا می پردازیم.

1- Chikou Span

خط خاکستری رنگ که در تصویر بالا قابل مشاهده است در  اندیکاتور ایچیموکو، نمودار خطی قیمتی یا همان چیکو اسپن است. این نمودار خطی ساده از اتصال قیمت بسته شدن کندل ها به هم تشکیل می شود. و به اندازه 26 کندل به سمت چپ منتقل شده است.

2- Tenkan-Sen

میانگین متحرک کوتاه مدت یا تنکان سن در اندیکاتور ایچیموکو همان خط آبی رنگ در تصویر بالا است که بیانگر حرکات قیمتی کوتاه مدت بازار است. فرمول محاسبه تنکان سن به این صورت است که اگر پایین ترین قیمت 9 کندل آخر را با بالاترین 9 کندل آخر جمع و بر 2 تقسیم کنیم، محاسبه می شود.

در نتیجه این خط در تحلیل تکنیکال دید بهتری از حرکات کوتاه مدت بازار را ارائه می دهد.

3- Kijun-Sen

خط قرمز رنگ که در تصویر مشاهده می کنید در اندیکاتور ایچیموکو کیجون سن یا میانگین متحرک بلند است که بیانگر حرکات قیمتی میان مدت بازار است. فرمول محاسبه کیجون سن شبیه تنکان سن است با این تفاوت که در کیجون سن پایین ترین قیمت 35 کندل آخر را با بالاترین قیمت 26 کندل آخر جمع و بر دو تقسیم می کنیم.

که باعث می شود دید میان مدتی از رفتار بازار را به ما نشان بدهد.

4- Senkou Span A

سنکو اسپن A در اندیکاتور ایچیموکو یکی از خطوطی است که حاشیه ابرهای کومو را می سازد. برای محاسبه این خط میانگین دو خط قرمز و آبی ( تنکان سن و کیجون سن را) 26 کندل به سمت راست انتقال می دهیم.

5- Senkou Span B

خط سنکو اسپن B یکی از خطوطی است که حاشیه ابرهای کومو را می سازد. برای محاسبه این خط میانگین بالاترین و پایین ترین قیمت 52 کندل گذشته را محاسبه کرده و 26 کندل به سمت راست منتقل می کنیم.

مزایای استفاده از ایچیموکو

ابر ایچیموکو میانگین های چندگانه ای بر روی نمودار ترسیم می کند که نه تنها با یک نگاه به آن می توان خطوط حمایت و مقاومت را تشخیص داد بلکه جهت و روند حرکت بازار را نیز نشان می دهد. که همه ی این دیتاها به عنوان گروهی از شاخص های فنی ظاهر می شوند. علاوه بر این اندیکاتور ایچیموکو اطلاعات مهمی از سهام در بازه های زمانی کوتاه مدت به ما می دهد، سیگنال های ورود و خروج از سهام را به ما ارائه می دهد، حد ضرر را مشخص و نقاط برگشت قیمت را نیز تعیین می کند. هر چند که اندیکاتور ایچیموکو محدودیت هایی دارد اما نمی توان قابلیت آن را برای ارائه اطلاعات به سادگی نادیده گرفت. 

محدودیت های استفاده از ابر ایچیموکو

یکی از معایب اندیکاتور ایچیموکو این است که با توجه به اینکه خطوط زیادی را نمایش می دهد، این موضوع باعث حواس پرتی تحلیل گر می شود. که البته اکثر نرم افزارهای تحلیل گری برای این مشکل چاره ای اندیشیده اند و می توان خطوط اضافی را مخفی کرد. به جز خطوط سنکو اسپن A و B که ابر را ایجاد می کنند. هر معامله گر می تواند با انتخاب اینکه کدام خطوط اطلاعات بیشتری به او می دهد، بر روی آن خطوط تمرکز کند و سایر خطوطی که باعث حواس پرتی او می شود را پنهان کند.

تمرکز اندیکاتور ایچیموکو بر داده های قدیمی است که با گرفتن میانگین از داده های قدیمی شمایی کلی از بازار ارئه می دهد و نمی تواند از داده های لحظه ای استفاده کند. این امر باعث می شود که داده هایی که ارائه می دهد به لحاظ زمانی از بازار عقب تر باشد. این امر برای معامله گرانی که نیازمند تعیین استراتژی لحظه ای هستند کمی ایجاد مشکل کند.

اندیکاتور ایچیموکو همچنین برای روندهای طولانی مدت کاربردی ندارد. زیرا قیمت بسیار بالاتر یا پایین تر از آن باقی می ماند. در چنین مواقعی تنکان سن، کیجون سن و کراس اورو ها اهمیت  بیشتری پیدا می کنند زیرا به قیمت نزدیک تر هستند.

در پایان

در این مقاله آموزشی آموختیم که اندیکاتور ایچیموکو یکی از مهم ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که در اکثر نرم افزارهای ترید با افزودن این اندیکاتور به چارت می توانید از آن استفاده کنید. گویچی هوسودا سال های زیادی برای طراحی این اندیکاتور زمان صرف کرده و سالیان زیادی است که این اندیکاتور مورد استفاده تریدرها قرار می گیرد.  معامله گران زیادی با توجه به استراتژی خود اعداد آن را نیز تغییر داده و به اقتضای نیاز خود از آن بهره مند شده اند.  این اندیکاتور اجزای مختلفی دارد شامل: چیکو اسپن ، تنکان سن ، کیجون سن، سنکو اسپن A و سنکو اسپن B. هر کدام از این اجزا کاربرد خاص خود را دارد و نیاز است که کاربرد آنها را آموزش ببینید. ولی به طور کلی می توان گفت که تمام این اجزا و در واقع کاربرد اندیکاتور ایچیموکو تجزیه و تحلیل نمودار قیمت و پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت می باشد.