بررسی رابطه طلا و بورس و سرمایه گذاری بر روی آن‌ها

بررسی رابطه طلا و بورس و سرمایه گذاری بر روی آن‌ها

مدت های زیادی است که رابطه طلا و بورس در بین سرمایه گذاران و دیگر افراد مورد بحث قرار گرفته است. در واقع طبق مشاهدات و آمارهایی که از نحوه رشد بورس و طلا به دست آمده این دو شاخص عمده اقتصادی رابطه معکوسی با هم دارند. زمانی که شاخص بورس روند صعودی به خود میگیرد قیمت طلا سیر نزولی پیدا می کند و عکس آن در صورت افزایش قیمت طلا، شاخص بورس کاهش می یابد. این رابطه معکوس به دلیل خارج سازی سرمایه توسط سرمایه داران در بازار اتفاق می افتد. در ادامه این مطلب موضوعات جالب تری درباره رابطه طلا و بورس عنوان می کنیم.

 بررسی رابطه طلا و بورس

در اکثر مواقع سرمایه گذاران در حال مقایسه روند رشد طلا و سهام بورس هستند. رابطه طلا و بورس دلیل واضح و قاطعانه ای ندارد. اما با توجه به آمار به دست آمده از زمان های مختلف در رابطه با این دو شاخص اقتصادی، در اکثر مواقع روند صعودی آنها برخلاف یکدیگر بوده است. 

همانطور که گفتیم رابطه طلا و بورس و روند رشد آنها به صورت معکوس است. محققان بعد از بررسی نمودارهای رشد بورس و طلا دریافتند که در زمان ضعیف بودن بازار بورس فروش طلا و سکه به میزان چشمگیری افزایش یافته و قیمت آن روند صعودی پیدا می کند. سرمایه گذارانی که قصد خرید طلا را دارند ابتدا باید نکاتی مانند، شاخص طلا در بورس، قیمت واحد طلا، قیمت دلار، شرایط اقتصادی کشور و عوامل دیگر را بررسی کنند و سپس در صورت مطلوب بودن شرایط سرمایه گذاری در بورس کالا را انجام دهند. 

در هر دوی این روش های سرمایه گذاری عموما سرمایه گذاران در زمان کاهش قیمت اقدام به خریداری طلا یا سهام می کنند و بعد از افزایش قیمت برای به دست آوردن سود دلخواه دارایی خود را به فروش می رسانند. 

ذهنیت بیشتر افرادی که قصد سرمایه گذاری در این دو شاخص اقتصادی را دارند کم ریسک تر بودن طلا نسبت به سرمایه گذاری در بازار بورس است. اما لازم است بگوییم که ارزش و اهمیت بازار بورس به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد کشور دارد غیرقابل انکار می باشد. 

نکات مهم و برسی جزئیات بیشتر درباره رابطه طلا و بورس

به دلیل ارتباط بین بازارهای جهانی و همبستگی میان این بازارها تاثیرپذیری آنها از یکدیگر بسیار زیاد می باشد. این ارتباط و همبستگی باعث ارتباط بسیار نزدیک اقتصاد جهانی شده و تاثیر زیادی بر نوسانات و تغییرات بازارهای جهانی و شاخص بورس می گذارد. برای مثال قیمت طلا در بازار با توجه به نرخ دلار تغییر می کند و در واقعا قیمت دلار عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در بازار داخلی و حتی جهانی است. 

تغییر قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر سهام دلاری بازار بورس دارد و اکثر سهام موجود در بازار بورس داخلی وابسته به نرخ دلار می باشند. با تغییر نرخ سهام های بزرگ قیمت دیگر شاخص ها هم تغییر می کند. 

بازار طلا هم یکی از بازارهای سرمایه گذاری بزرگ و عمده است و رقابت متقابل این بازار با بازار بورس شاید یک تفسیر اشتباه باشد. زیرا هر دوی این بازارها به صورت مستقل فعالیت می کنند و عوامل تاثیرگذار بر روی آنها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال نرخ دلار و انس جهانی عوامل تعیین کننده قیمت طلا هستند و این عوامل ارتباطی با بازار بورس ندارند. 

در واقع به این موضوع از این دید نگاه می شود که با افزایش نرخ دلار شاهد روند صعودی قیمت طلا خواهیم بود و این مسئله توجه سرمایه داران را به خود جلب می کند. نتیجه این امر باعث خروج سرمایه از بورس و افزایش تقاضا برای خرید طلا شده و رابطه معکوسی بین این دو شاخص اقتصادی ایجاد می شود. 

روابط عکس بین طلا و بورس نشانگر عدم جذابیت این بازارها در برهه های زمانی مختلف نیست. عوامل مختلفی هستند که تاثیر مستقیمی بر نرخ سهام و طلا می گذارند. معکوس بودن رابطه طلا و بورس یک تحلیل کلی از روند بازار است. 

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا بورس؟

یکی از استراتژی های شرکت های سودآور برای به حداقل رساندن ریسک سرمایه گذاری ها، ورود به بازار بورس و طلا می باشد. همانطور که میدانید خرید طلا روشی برای ذخیره سازی ثروت شناخته می شود این درحالی است که فعالیت در بورس فقط به منظور سودآوری انجام می گردد. عموما سهامداران با توجه به ویژگی بازار در زمان های مختلف اقدام به سرمایه گذاری می کنند. 

سرمایه گذاری در طلا یا بورس شباهت های زیادی بهم دارند. هر دوی این شاخص های سرمایه گذاری ماهیت پویا داشته و در اثر عوامل مختلف روند صعودی و یا نزولی پیدا می کنند. در واقع بازدهی و سودآوری این نوع سرمایه گذاری در دوره های مختلف متفاوت است و عوامل مختلفی مانند، مقدار بازدهی در برهه زمانی خاص، بازارهای اقتصادی، شرایط کشور و... بستگی دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه داشتن چند دارایی مختلف ریسک حذف شدن سرمایه شما را در شرایط بحرانی کاهش می دهد.