فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

انجام ترید و معامله گری در بازارهای مالی بدون دانش و بدون داشتن استراتژی مانند پرتاب کردن یک تاس است. ترید بدون دانش قطعا ریسک زیادی را به همراه دارد. تحلیل تکنیکال یک روش تحلیلی است که به شما کمک می کند تا تغییرات قیمتی یک دارایی را به کمک آن بررسی کنید و نقاط مناسب برای ورود و خروج در بازار سهام را شناسایی کنید. یکی از ابزارهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال، فیبوناچی است که ابتدا حرکت قیمت را شناسایی کرده و سپس سطوح حمایت ومقاومت افقی را در نمودار قیمت قرار می دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این ابزار کاربردی آشنا کنیم، همچنین شرح مختصری از انواع کاربردی این ابزار و همچنین نحوه ترسیم آن ها بر روی چارت نیز در این مقاله به شما عزیزان ارائه می شود.

دنباله فیبوناچی چیست؟

ریاضیدان مشهور و نابغه ایتالیایی به نام لئوناردو پیزانو ملقب به لئوناردو فیبوناچی در قرن سیزدهم پرده از راز مهمی در طبیعت برداشت. او یک دنباله از اعداد کلیدی را  شناسایی کرد که این دنباله یک الگوی ریاضی بی نظیر را تشکیل می دهد. این دنباله با صفر و یک شروع می شود و با جمع دو  عدد قبلی ادامه می یابد. قبل از هر چیز ابتدا سری اعداد فیبوناچی را مرور می کنیم. دنباله اعداد فیبوناچی به شرح زیر است: 0،1،1،3،5،8،13،21،34،55،89،144 و ... . هر عدد در این مجموعه مجموع دو عدد قبلی است. این توالی تا بی نهایت می تواند ادامه پیدا کند.

مهم ترین نسبت های فیبوناچی

آنچه بیشتر از این توالی اهمیت دارد نسبت هایی است که از این توالی به دست می آیند. ویژگی منحصر به فرد این دنباله این است که بعد از چند عدد اول در این توالی اگر نسبت هر یک از اعداد را با عدد بالاتر از خودش اندازه بگیرید به عدد 0.618 می رسید. به این نسبت عدد  phi  ( یکی از حروف یونانی) یا نسبت طلایی و همچنین Divine Proportion ( نسبت الهی) گفته می شود. زیرا که در طبیعت مصداق های زیادی از آن قابل مشاهده است. مثلا نسبت چشم و ابرو، مچ و بازو، تناسب در طرح لاک های لاک پشت و ...

و اگر نسبت دو عدد را به صورت یکی در میان اندازه بگیرید به عدد 0.382 می رسید. و با تقسیم یکی از اعداد بر سومین عدد بعد از آن عدد0.235به دست می آید. به این نسبت ها نسبت های فیبوناچی گفته می شود.

مهمترین ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

در مورد نسبت های فیبوناچی در طبیعت گفتیم ولی جالب تر این است که این نسبت ها در ترید نیز مورد استفاده قرار می گیرد. و به عنوان یک ابزار کاربردی مورد استقبال تحلیلگران تکنیکال قرار گرفته است. ابزارهای فیبوناچی در ترید، روشهایی کاربردی برای تحلیل بازگشت یا ادامه روند هستند. در استفاده از این ابزار درصدها بسیار حائز اهمیت هستند. در ادامه به بیان مهم ترین ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال می پردازیم:

  1. فیبوناچی اصلاحی
  2. فیبوناچی گسترشی
  3. فیبوناچی پروژکشن

علاوه بر این سه ابزار، فیبوناچی استنباطی، کمان ها، بادبزن و کانال نیز هست که به دلیل کاربرد کمتر آنها در این مقاله صرفا به تشریح مهم ترین ابزارهای فیبوناچی می پردازیم.

فیبوناچی اصلاحی:

بی تردید فیبوناچی اصلاحی یکی از پرکاربردترین ابزار در تحلیل تکنیکال است. دلیل این امر سادگی در استفاده و همچنین توانایی آن در کمک به تحلیل گری است. از این ابزار می توان برای ترسیم و تعیین سطوح حمایت و مقاومت، تعیین حد ضرر و همچنین حد سود استفاده کرد. به عبارت دیگر با استفاده از این ابزار می توان پایان یک حرکت اصلاحی را تا حدود زیادی تخمین زد و نقاط ورود مناسب را شناسایی کرد. درصدهای فیبوناچی اصلاحی عبارتند از: 23.6، 38،2، 61.8، 78.6. بسیاری از تریدرها با اینکه نسبت 0.50 جزء نسبت های فیبوناجی نیست ولی از آن به عنوان نقطه میانی استفاده می کنند. و معتقدند که قیمت به این سطح واکنش خوبی نشان می دهد. البته در فیبوناچی اصلاحی نسبت 61.8 که به درصد طلایی معروف است، دارای اهمیت بیشتری است و اکثر اصلاحات در این نسبت به اتمام می رسند.

فیبوناچی گسترشی:

فیبوناچی اکستنشن یا گسترشی یکی دیگر از ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال است که تریدرها با استفاده از آن می توانند حد سود خود را مشخص کنند. در واقع با این ابزار تحلیلی تریدرها می توانند میزان پیشروی قیمت را پس از یک پولبک تخمین بزنند.

فیبوناچی گسترشی غالبا برای پیش بینی سطوح قیمتی بیشاز 100 درصد کاربرد دارد. به طوری که اگر سهمی از سقف قبلی خود عبور کند برای اینکه بتوانیم سطوح مقاومتی جدید سهم را شناسایی کنیم از این ابزار استفاده می کنیم. رایج ترین نسبت های فیبوناچی گسترشی 161.8، 200 و 261.8 می باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که این ابزار نام های متفاوتی نظیر فیبوناچی گسترشی، گسترده، بازگشتی خارجی، اکستنشن و EXT همه به این ابزار اشاره دارند.

فیبوناچی پروژکشن:

این ابزار فیبوناچی، یک فیبوناچی سه نقطه ای است که شامل نسبت ها و درصدهای مهم 100، 127 و 161 می باشد. از طریق این ابزار فیبوناچی می توانیم پیش بینی کنیم که پایان اصلاح در چارت چه زمانی خواهد بود. این ابزار با کمک سه نقطه A،B و C ترسیم می شود. و می تواند در پیش بینی هدف قیمتی نیز به ما کمک کند. به عبارتی با کمک این ابزار فیبوناچی علاوه بر تشخیص پایان حرکت های صعودی و نزولی، هدف قیمتی سهام و پایان اصلاح قیمت را نیز می توانیم تشخیص دهیم.

کار با این ابزارهای فیبوناچی بسیار راحت است و با استفاده از نرم افزارهای ترید به راحتی می توانید از این ابزار استفاده کنیم. در ادامه نحوه ترسیم هر کدام از این ابزاری که شرح دادیم را به تفصیل بیان می کنیم.

نحوه ترسیم ابزار فیبوناچی

هر کدام از انواع ابزار فیبوناچی که در بالا به توضیح و بیان آنها پرداختیم، نحوه ترسیم مجزایی دارد. در ادامه این مقاله به نحوه ترسیم این ابزارها می پردازیم:

نحوه ترسیم فیبوناچی اصلاحی (RET):

برای رسم این ابزار در ابتدای امر باید یک روند صعودی یا نزولی را مشخص کنید. در ادامه باید بتوانید سقف و کف یک روند را تشخیص دهید که کارآمدترین روش برای تشخیص این سقف ها و کف ها تمرین و تکرار و تجربه است. برای ترسیم این ابزار پس از انتخاب ابزار مربوط به فیبوناچی اصلاحی (RET) در یک روند نزولی باید سقف را به کف و در یک روند صعودی باید کف را به سقف متصل کنید. پس از رسم این ابزار بر روی چارت باید منتظر واکنش معامله گران در یکی از سطوح فیبوناچی باشید. در این میان نسبت های 38.2 و 61.8 از اهمیت بالاتری برخوردارند. پس با این ابزار اگر روند صعودی بود ما باید بتوانیم سطوح حمایتی را تشخیص دهیم و در روند نزولی باید بتوانیم سطوح مقاومتی را به درستی تشخیص بدهیم.

نحوه ترسیم فیبوناچی گسترشی (EXT):

جهت رسم ابزار EXT پس از تشخیص روند و تعیین کف و سقف قیمتی باید دقیقا برعکس ابزار RET عمل کنیم به این معنی که اگر روند صعودی باشد پس از انتخاب ابزار RET در یک روند صعودی باید سقف را به کف متصل کنیم و در یک روند نزولی باید کف را به سقف متصل کنیم. با وصل کردن این دو نقطه به هم می توانیم سطوح جدید را شناسایی کنیم. از این ابزار هم در روند نزولی و هم صعودی جهت پیدا کردن سطوح مقاومتی می توانیم استفاده کنیم. به این ابزار اصطلاحا Fibonacci Expansion (EXP) نیز گفته می شود.

نحوه ترسیم فیبوناچی پروژکشن (EXP):

برای رسم و استفاده از این ابزار فیبوناچی باید سه نقطه که شامل کف، سقف و یک اصلاح است چه در روند صعودی و چه در روند نزولی انتخاب کنیم. برای رسم این ابزار به این ترتیب باید عمل کرد: در ابتدا یک سقف و کف را چه در روند صعودی یا نزولی انتخاب کنید و در انتها با کشیدن ابزار فیبوناچی پروژکشن به سمت نقطه سوم که نقطه اصلاح می باشد، نقاط خارج از بازه برای ما قابل نمایش است. این ابزار در روندهای صعودی و نزولی تکرار می شود تا نقاط اصلاحی خارج از بازه را برای ما محاسبه کند. و نقاط مقاومت در آینده را به ما نمایش می دهد.

نتیجه گیری

سطوح فیبوناچی نیز مانند سایر ابزار تحلیل تکنیکال احتمال موفقیت در ترید را برای شما بیشتر می کند. اما باید این را بدانید که این ابزار همیشه به کار نمی آیند. به عبارتی قیمت همیشه آن طور که ما انتظار داریم به نسبت های فیبوناچی احترام نمی گذارد. و گاهی ممکن است تمام این نسبت ها را نادیده بگیرد.  به عنوان کسی که در بازارهای مالی فعالیت میکند باید به این حقیقت پایبند باشید که هیچ چیز مطلقی وجود ندارد. بلکه باید با تمام ابزارهای لازم در ترید آشنا باشید تا بتوانید احتمال موفقیتتان را بالاتر ببرید. یکی از این ابزارهای کاربردی ابزار فیبوناچی بود که ما در این مقاله تلاش کردیم نکات حائز اهمیت و قابل توجه آن را برایتان شرح بدهیم.