همه چیز در مورد شاخص دلار

همه چیز در مورد شاخص دلار

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازارهای مالی، همیشه نیم‌نگاهی به شاخص دلار (Dollar Index) دارند. آنها سعی می‌کنند به درستی این شاخص را تحلیل و پیش‌بینی کنند. در پلتفرم‌ها و سایت‌های مختلفی که به کاربران در مورد قیمت ارزهای جهانی، سهام، کامودیتی، ارزهای دیجیتال و …  اطلاعات می‌دهند می‌توانید با یک جستجوی ساده شاخص دلار را پیدا کنید. با این نوشته همراه باشید تا در مورد این شاخص و دلایل اهمیت آن بیشتر بدانید. 

شاخص دلار بیانگر چیست؟

شاخص دلار در برابر تعدادی از ارزهای اصلی جهانی، قدرت و ضعف دلار آمریکا (USD) را به ما نشان می‌دهد. وقتی شاخص دلار افت می‌کند یعنی قدرت دلار در برابر مهمترین ارزهای جهان کاهش یافته است و اگر عدد این شاخص رشد کند به معنی قدرت گرفتن دلار آمریکا است. این موضوعِ به ظاهر ساده، اهمیت زیادی برای فعالان بازارهای جهانی و تاجران  دارد و تصمیم گیری‌های آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

فرمول شاخص دلار 

برای درک بهتر شاخص دلار باید ابتدا فرمول آن را مشاهده کنید. که این فرمول به شرح زیر است. 

USDX = 50.14348112 × EURUSD -0.576 × USDJPY 0.136 × GBPUSD -0.119 × USDCAD 0.091 × USDSEK 0.042 × USDCHF 0.036

پارامتر‌های فرمول ایندکس دلار

در فرمول ایندکس دلار دو نوع پارامتر وجود دارند. 

1- متغیرهای فرمول ایندکس دلار

متغیرهای ایندکس دلار، 6 جفت ارزی هستند که در فرمول بالا آنها را مشاهده می‌کنید. مثلا EURUSD یکی از مهمترین آنها است. یک طرف این جفت ارزها دلار آمریکا (USD) و طرف دیگر یک ارز قدرتمند جهانی است. در کل، یورو (EUR)، ین ژاپن، پوند بریتانیا (GBP)، دلار کانادا CAD))، فرانک سوئیس (CHF) و کرون سوئد (SEK) شش ارزی هستند که برای سنجش قدرت دلار آمریکا در فرمول ایندکس دلار استفاده شده اند. 

2- پارامتر‌های ثابت فرمول ایندکس دلار

در ابتدای فرمول ایندکس دلار و قبل از جفت ارز یورو دلار (EURUSD) یک عدد اعشاری می‌بینید. این عدد، هیچگاه در فرمول ایندکس دلار تغییر نمی‌کند و همیشه ثابت است. علاوه بر آن، اعداد کوچکی را نیز می‌بینید که به صورت توان در بالای هر جفت ارز قرار گرفته اند. اینها نیز پارامترهایی ثابت و در واقع وزنی هستند که به هر جفت ارز در فرمول ایندکس دلار داده شده است. طبق آنها، EURUSD بیشترین و USDCHF کمترین اهمیت را در محاسبه USDX دارند. 

جفت ارز یورو دلار در محاسبه ایندکس دلار، بیشترین وزن و  اهمیت را دارد

نمادهای Index Dollar 

سه نماد در رابطه با شاخص دلار وجود دارند و  ممکن است در ابتدا این تعدد نمادها کمی شما را گیج کند. این سه نماد، USDX، DXY و DX هستند. نماد اول و دوم کاملا معادل هم هستند منتها سومی مختص بازار آتی است و فرمول آن با فرمول بیان شده در متن فوق متفاوت است. در کل، نماد DXY نسبت به دو نماد دیگر محبوب‌تر است. DXY توسط ترمینال بلومبرگ استفاده می‌شود و نام دیگر آن Dixie است. 

چرا شاخص دلار برای فعالان بازارهای مالی مهم است؟

اهمیت شاخص دلار در این است که وضعیت بازارهای مختلف جهانی را به شما می‌گوید. اگر این شاخص صعودی باشد یعنی تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان یک دارایی امن افزایش یافته است. خب از این وضعیت می‌توان نتیجه گرفت که  فضای عمومی بازارهای جهانی فضایی ریسک گریزانه است. پس باید شما نیز کمتر ریسک کنید و اگر دارایی‌های پر ریسک دارید آنها را بفروشید و مثلا به USD، طلا یا ین ژاپن تبدیل کنید. 

از کدام جفت ارزهای اصلی  در محاسبه شاخص دلار استفاده نشده است؟

دلار استرالیا (AUD) و دلار نیوزلند (NZD) دو ارز مهم جهانی هستند و جفت ارزهای AUDUSD و NZDUSD جزو جفت ارزهای اصلی در بازار فارکس محسوب می‌شود. آنها به شدت از شاخص دلار تاثیر می‌گیرند ولی در محاسبه آن تاثیری ندارند. حرکت نمودار این دو جفت ارز مانند EURUSD  و GBPUSD مخالف حرکت نمودار USDX است یعنی با صعود USDX افت می‌کنند و بالعکس. 

چگونه از شاخص دلار، کسب درآمد کنیم؟

شاخص دلار اغلب (و نه همیشه) به شما در مورد ریسک پذیری و ریسک گریزی جمعی خبر می‌دهد. اگر بتوانید با تحلیل تکنیکال یا هر روش تحلیلی دیگری حرکت نمودار شاخص دلار را پیش‌بینی کنید به احتمال بالا می‌توانید سود خوبی از بازارهای مالی بدست بیاورید. مثلا اگر مطمئن هستید که شاخص دلار نزولی می‌شود می‌توانید حدس بزنید که ارزهای یورو، دلار استرالیا، دلار نیوزیلند و دارایی‌های مرتبط با آنها، بازار سهام جهانی و ... همگی رشد خواهند کرد. 

چگونه خودِ Index Dollar را معامله کنیم؟

بسیاری از افراد به جای اینکه از شاخص دلار به عنوان یک راهنما در  معاملۀ دارایی‌های دیگر استفاده کنند خود این شاخص را معامله می‌کنند. بسیاری از بروکرهای فارکس در بخش فیوچرزِ خود، این شاخص و بسیاری دیگر از شاخص‌های مهم اقتصادی را ارائه می‌دهند. شما به عنوان یک تریدر می‌توانید از اهرم معاملاتی مناسب استفاده کرده و بر روی این شاخص‌ها در پلتفرم های مربوطه، موقعیت های معاملاتی خرید یا فروش استقراضی ایجاد کنید.  

مفهوم همبستگی در معاملۀ دارایی‌هایی متاثر از Index Dollar 

درک مفهوم همبستگیِ دارایی‌ها با شاخص دلار در موفقیت تاجران و سرمایه گذاران جهانی  بسیار تاثیر دارد. دارایی‌های مختلف نسبت به رشد یا افت شاخص دلار، واکنشی مثبت یا منفی از خود نشان می‌دهند. به عبارت دیگر نسبت به آن همبستگی مثبت یا منفی دارند. منتها مقدار درصدیِ این واکنش و مثبت یا منفی بودن آن، همیشه یکسان نیست و در گذر زمان ممکن است تغییر کند. حتی ممکن است نوع این واکنش با گذشت زمان کاملا معکوس شود. 

آیا افت شاخص دلار همیشه به معنی ریسک‌پذیری و پرهیز از دارایی های امن است؟ 

خیر، می‌توان افت شاخص دلار را  به معنی وجود جو ریسک‌پذیری در بازار تفسیر کرد و عکس آن نیز می‌تواند درست باشد. منتها همیشه اینطور نیست که افت شاخص دلار و کاهش ارزش دلار به معنی پرهیز از دارایی‌های امن باشد. گاها دیده می‌شود که همزمان با افت ارزش دلار، قیمت دیگر دارایی‌های امن مثلا ین ژاپن و طلا رشد می‌کند. بنابراین متغیرهای دیگری نیز  وجود دارند که می‌توانند همزمان با تضعیف دلار، گرایش به دیگر دارایی‌های امن را افزایش دهند.