کرک اسپرد در بورس و تحلیل بنیادی

کرک اسپرد در بورس و تحلیل بنیادی

کرک اسپرد چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوال از جمله پرسش های متداولی به حساب می آید که افراد تازه وارد در دنیای بورس با آن مواجه می شوند. تکنیک های زیادی را می توان برای تحلیل یک سهام مورد استفاده قرار داد. تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال از جمله مهم ترین روش های آنالیز بازار به حساب می آیند که مزایای زیادی را در خود جای داده اند. تحلیل بنیادی بیشتر در سهام هایی کاربرد دارد که تمرکز خود را روی انرژی قرار داده اند. 

افرادی که در زمینه تحلیل بازار پالایشگاه و نفت خام فعالیت می کنند، حتما با عبارت کرک اسپرد مواجه شده اند. اما در واقعیت این عبارت چیست و چه کاربردی دارد؟ خیلی از تریدر ها وقت کافی را برای آشنایی با این مفهوم صرف نمی کنند. امروز ما قصد داریم تا چیستی و مهم ترین ویژگی های مفهوم Crack Spread را بررسی کنیم. پس جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کرک اسپرد با ما همراه شوید. 

کرک اسپرد چیست؟ 

بیایید کارمان را با بررسی دقیق چیستی کرک اسپرد شروع کنیم. به صورت کلی، هنگام تحلیل بنیادی یک بازار خاص همچون بورس، افراد با مباحث پر اهمیتی همچون Crack Spread مواجه می شوند. این مفهوم برای بررسی میزان سود آوری صنایع نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. هرچه این عدد برای یک شرکت بالا تر رود، میزان سود دهی اش هم بالا تر می رود. 

اگر بخواهیم مفهوم دقیق Crack Spread را بررسی کنیم، باید بگوییم که این عدد به تفاوت قیمت یک بشکه نام خام و فرآورده های پالایشگاهی تولید شده بر همان اساس اشاره دارد. کرک یکی از اصطلاحات پر کاربرد در صنعت نفت به حساب می آید. این اصطلاح برای تجزیه نفت خام و تبدیل آن به محصولاتی همون سوخت گرمایشی، بنزین و پروپان مورد استفاده قرار می گیرد. 

لازم به ذکر است که قیمت یک بشکه نفت خام و محصولات تولید شده با استفاده از این کالا همیشه ثابت نیست. متغیر های زیادی هستند که می توانند این اختلاف قیمتی را بالا ببرند. برای محاسبه دقیق میزان سود شما باید به همه این موارد توجه کنید. 

 انواع Crack Spread

کارشناسان اقتصادی چندین دسته بندی مختلف را برای کرک اسپرد در نظر گرفته اند. کرک اسپرد های 1:1، 3:2:1 و 5:3:2 از جمله مهم ترین مواردی به حساب می آیند که در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرند. برای آنالیز بهتر بازار های خاصی همچون بورس ایران یا فارکس، شما لزوما باید به این مفاهیم توجه ویژه ای داشته باشید. مهم ترین انواع کرک اسپرد کدام اند؟ 

کارشناسان اقتصادی چندین دسته بندی مختلف را برای کرک اسپرد در نظر گرفته اند. کرک اسپرد های 1:1، 3:2:1 و 5:3:2 از جمله مهم ترین مواردی به حساب می آیند که در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرند. برای آنالیز بهتر بازار های خاصی همچون بورس ایران یا فارکس، شما لزوما باید به این مفاهیم توجه ویژه ای داشته باشید. 

بررسی مثالی از این مفهوم

برای درک بهتر این مفهوم، بیایید یک مثال از کرک اسپرد را مورد بررسی قرار دهیم. پالایشگاه های نفت یک ماده اولیه را به عنوان ورودی دریافت کرده و چندین خروجی مختلف را با استفاده از آن تولید می کنند. این ماده اولیه نفت خام بوده و ماده خروجی بر اساس نوع پالایشگاه می تواند بنزین، گازوئیل و غیره باشد. قیمتی که پالایشگاه ها باید برای خرید نفت خام پرداخت کنند، تحت تاثیر عواملی همچون عرضه، تقاضا، وضعیت اقتصادی و غیره تغییر می یابد. زمانی که قیمت نفت خام بالا رود، احتمال کاهش سود پالایشگاه هم افزایش یافته و Crack Spread در خطر قرار می گیرد. در یک بازار رقابتی، پالایشگاه ها باید بتوانند سود خود را بدون نیاز به افزایش قیمت حفظ کنند. پس Crack Spread یک مفهوم است که به تفاوت قیمت نفت خام و ماده پالایش شده اشاره می کند. 

نکات مهم برای استفاده از کرک اسپرد

در نهایت، بیایید به چند نکته مهم برای استفاده از کرک اسپرد توجه کنیم. همانطور که گفته شد، این مفهوم به تفاوت قیمت یک بشکه نفت خام و فرآورده های تولید شده بر همان اساس اشاره دارد. به خاطر داشته باشید که میان محصولات پالایش شده در یک پالایشگاه هم تفاوت های زیادی وجود دارد. این مسئله حاشیه سود را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار می دهد. 

برخی از شرکت ها تکنیک های خاصی را برای محافظت از کرک اسپرد خود به کار می گیرند. به عنوان مثال، استفاده از قرارداد های آتی یکی از همین تکنیک های پر اهمیت به حساب می آید. تریدر ها می توانند از اطلاعات مربوط به معاملات آتی برای کسب سود استفاده کنند. 

 نکات مهم برای استفاده از کرک اسپرد

تغییر میزان کرک اسپرد می تواند روی صعودی یا نزولی شدن روند یک پالایشگاه به صورت مستقیم تاثیر گذار باشد. خیلی از تریدر ها تغییرات در Crack Spread را به عنوان یک سیگنال برای خرید یا فروش در نظر می گیرند. توجه به این مسئله باعث افزایش سود و جلوگیری از ضرر خواهد شد. جدا از همه این موارد، مفاهیم خاصی همچون Crack Spread در دوره های مخصوص ترید مورد بررسی قرار می شوند. پس اگر شما هم قصد دارید تا در بازار بورس یا فارکس فعالیت داشته باشید، بهتر است در برترین دوره های آموزشی طراحی شده در این زمینه جهت کسب بازدهی مطلوب شرکت نمایید. 

کلام آخر

امروز ما سعی کردیم تا چیستی و مهم ترین ویژگی های کرک اسپرد را بررسی کنیم. همانطور که مشاهده کردید، ابزار های خاصی همچون Crack Spread می توانند روند تحلیل بنیادی بازار نفت را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهند. توجه به این مفهوم باعث دقیق تر شدن روند تحلیل خواهد شد. به خاطر داشته باشید که Crack Spread تنها مفهوم پر اهمیت به کار رفته در تحلیل بنیادی به حساب نمی آید! عوامل خارجی زیادی هستند که می توانند این پروسه را تحت تاثیر خود قرار دهند. از همین رو، برای کسب سود از بازار بورس، شما باید در دوره های آموزشی تخصصی شرکت کنید و مفاهیم مورد نیاز را در بهترین حالت ممکن درک کنید.