بنجامین گراهام

بنجامین گراهام

به‌جرئت می‌توان بنجامین گراهام را یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاران در تاریخ وال‌استریت معرفی کرد. وی که در حوزه بازارهای مالی و اوراق بهادار به فعالیت پرداخته و اتفاقاً ید طولایی در این زمینه دارد. بنجامین کتب مختلفی را در این زمینه نوشته است که امروزه ترجمه آن‌ها در سراسر جهان مورداستفاده افراد علاقه‌مند قرار می‌گیرد. در ادامه مطالب به طور دقیق‌تر زندگی و دستاوردهای آقای بنجامین گراهام را مرور و بررسی خواهیم کرد.

بنجامین گراهام کیست؟

همان‌طور که خودتان بهتر می‌دانید بنجامین گراهام یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین افراد در زمینه سرمایه‌گذاری ارزشی است که لقب پدر سرمایه‌گذاری را به او اختصاص داده‌اند. او یک استاد دانشگاه و اقتصاددان آمریکایی بود که در اواخر قرن ۱۹ در انگلیس به دنیا آمد و سپس در سن ۱ سالگی همراه خانواده‌اش به ایالات متحده امریکا مهاجرت کرد.

روزهای کودکی او در فقر و تنگ‌دستی شدید سپری شد. بنجامین درست در سن ۹ سالگی پدرش را از دست داد. این اتفاق باعث شد میل و انگیزه او برای کسب درآمدهای بالا بیشتر شود؛ زیرا پس از فوت پدر اکنون او تنها نان‌آور خانواده بود و هزینه معاش و زندگی را تأمین می‌کرد.

با تمام سختی‌ها گراهام درس و تحصیل را رها نکرد و همیشه در مقاطع مختلف تحصیلی خود، دانش‌آموز و دانشجویی ممتاز بود. او پس از دریافت مدرک لیسانس از دانشگاه کلمبیا، در وال‌استریت به‌عنوان کارگر تابلوی قیمت سهام، مشغول به فعالیت شد. گراهام باتوجه‌به هوش و تلاش بالایی که داشت خیلی زود پله‌های موفقیت را پشت سر گذاشت و به درآمد بالایی رسید.

 هوش اقتصادی بالای او و پس‌اندازهایی وی سرانجام نتیجه داد و او در سن ۳۲ سالگی یک شرکت سهامی برای خود تأسیس کرد. همچنین از سن ۳۴ سالگی در دانشگاه کلمبیا و در حوزه تدریس فعالیت خود را آغاز نمود و اتفاقاً شاگردان زیادی داشت. از جمله مشهورترین شاگردان او می‌توان به وارن بافت اشاره کرد. ایده‌های جذابی که او در حوزه سرمایه‌گذاری مطرح می‌کرد، منجر به رشد و توسعه هلدینگ‌ها، صندوق‌های مشترک و تأمین مالی شده است.

دوران کودکی و تحصیلی بنجامین گراهام

 بنجامین گراهام یا بنیامین گروسباوم در سال ۱۸۹۴ در شهر لندن واقع در انگلستان به دنیا آمد. ایزاک‌ام و دوروتی گروسباوم والدین او در یک‌سالگی گراهام تصمیم به مهاجرت گرفتند و شهر نیویورک واقع در ایالات متحده امریکا را برای سکونت انتخاب کردند.

 در سال ۱۹۰۳ دوروتی گروسباوم در گذشت و همسر و فرزندانش را تنها گذاشت. اگرچه او ثروت خوبی را برای خانواده‌اش بر جای گذاشته بود و با استفاده از آن می‌توانستند زندگی خوبی را داشته باشند، اما یک اتفاق در سال ۱۹۰۷ باعث شد تمام ثروت آن‌ها از بین برود و یک به صفر رسید.

 این وضعیت و فشارهای ناشی از آن خانواده دوروتی را برای یکبار دیگر مجبور به مهاجرت کرد. همان‌طور که گفته شد بنجامین یک دانش‌آموز بسیار درخشان در مدرسه بود و به همین واسطه توانست با استفاده از بورس تحصیلی وارد دانشگاه کلمبیا شود.

 او در سال ۱۹۱۴ فارغ‌التحصیل شد و تنها زمانی که ۲۰ سال بیشتر نداشت اصرار داشت قدم در راهی بگذارد که ثروت و آینده خود و خانواده‌اش را بسازد. درست چند هفته قبل از فارق التحصیل شدن گراهام، پیشنهاد تدریس در سه دانشگاه مختلف به او داده شد، اما گراهام این پیشنهاد را رد کرد و به وال‌استریت پیوست.

اولین شغل‌های بنجامین

 بنجامین گراهام در سال ۱۹۱۴ به‌عنوان پیام‌رسان در نیوبرگر فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت یکی از شرکت‌های کارگزاری در وال‌استریت محسوب می‌شد. در آن سال‌ها بنجامین گراهام کار نوشتن قیمت‌ها روی تخته‌سیاه را انجام می‌داد، اما پس از گذشت مدتی کوتاه توانست با جلب نظر افراد، مسئولیت انجام تحقیقات مالی برای شرکت را به دوش بگیرد.

 بنجامین باتوجه‌به هوش بالا و روحیه مسئولیت‌پذیری که داشت، خیلی زود توانست در کار خود پیشرفت کند؛ بنابراین در سال ۱۹۲۰ در شرکت نیوبرگر سهام خرید و در این شرکت شریک شد. تا این زمان درآمد او به ماهانه ۵۰۰۰۰ دلار رسیده بود.

 بنیامین گروسباوم تحت‌تأثیر فضای وال‌استریت اسم خود را تغییر داد و بنجامین گراهام را به‌عنوان نام خود انتخاب کرد. در سال ۱۹۲۶ بود که بنجامین گراهام به همراه یکی از معامله‌گران وال‌استریت به نام جروم نیومن شرکتی سهامی را به نام گراهام نیومن تأسیس کرد.

 وضعیت بنیامین گراهام پس از سقوط بازار سهام

 بنجامین گراهام در سال ۱۹۲۸ در دانشکده بازرگانی دانشگاه کلمبیا به‌عنوان عضو هیئت‌علمی مشغول به فعالیت شد و تا سال ۱۹۵۵ این روند را ادامه داد. در سال ۱۹۲۹ بود که در بازار سهامی شرکت گراهام نیومن یک سقوط بزرگ اتفاق افتاد که در نتیجه آن بخش بزرگی از این شرکت از دست رفت. اما گراهام و نیومن باز هم توانستند شرکت خود را از ورشکستگی نجات دهند.

 به‌مرورزمان شرکت از حالت ورشکستگی و رکود خارج شده و به سوددهی رسید. به‌طوری‌که تا سال ۱۹۵۶ میزان سود سالانه آن به ۱۷ درصد رسید و آن‌ها توانستند ضررهای مالی خود را جبران کنند. این اتفاق باعث شد تا گراهام بتواند اولین کتاب خود را در سال ۱۹۳۴ به نام تجریه و تحلیل امنیت به کمک دیوید دود منتشر کند. این کتاب به طور منظم به حوزه مطالعه و سرمایه‌گذاری پرداخت و جزو اولین کتاب‌های منتشر شده در این زمینه محسوب می‌شد.

 کارهای بزرگ و درخشان بنجامین

 بنجامین گراهام در طول زندگی و حیات خود کارهای ارزشمندی را انجام داد که به همین واسطه در ذهن‌ها و خاطره‌ها ماندگار شد. اغلب افراد او را با دو کتاب مشهور و معروفش به نام تجزیه‌وتحلیل امنیت و سرمایه‌گذاری هوشمند می‌شناسند و از رهنمودها و نکات مهم این کتاب برای زندگی بهتر بهره گرفته‌اند. این دو کتاب سرشار از نکات مهم و طلایی است که بی‌شک مطالعه آن می‌تواند افق‌های روشنی را به سرمایه‌گذاران نشان دهد.

 سخن پایانی

 بنجامین گراهام یکی از سرمایه‌گذاران بسیار مشهور و معروف در تاریخ وال‌استریت بود که در حوزه بازارهای مالی و اوراق بهادار فعالیت می‌کرد. او یک اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه بود که در اواخر قرن ۱۹ در انگلیس به دنیا آمد و در سن ۱ سالگی به همراه پدر و مادرش به ایالات متحده امریکا مهاجرت کرد. او در طول حیات خود شرکت‌های مختلفی را تأسیس کرد و دو کتاب بسیار بزرگ و معروف در حوزه سرمایه‌گذاری به نام تجزیه‌وتحلیل امنیت و سرمایه‌گذاری هوشمند را به یادگار گذاشت.